(1890-1918)
Přestože se toto období souhrnně nazývá secese (art noveau) podle výtvarného směru této doby, co se týče módy jde o nejméně tři výrazně odlišná období vrcholící výraznými změnami po roku 1910.
Zhruba 1890-1900 –široké rukávy, mírně aranžovaný živůtek v přední části, sukně tvyru A s akcentem vzadu (pozůstatek turnýry).
Zhruba 1900-1910 užší rukáv , specifický tvar živůtku tzv. husí břicho, sukně liliovitého tvaru.
Zhruba1910-1918 celkově užší linie, tunikové střihy živůtku (není vsazovaný rukáv,ale střižený v jednom kuse s živůtkem, pas se zvedá nad úroveň přirozeného pasu, sukně se zkracuje a zužuje.
POZOR tyto údaje jsou velmi zjednodušené a v podstatě je uvádím jen pro ilustraci toho jak nesourodý celek tvoří secesní móda.
Pro secesní módu tedy platí o to výrazněji co jsem zmiňovala dřív. Pozor na tyto proměny při tvorbě rekonstrukce šatů, aby se jednotlivé prvky oděvu dobově nepromíchaly a správný tvar sukně odpovídal tvaru rukávu i živůtku, popřípadě použitého materiálu. Je to celkem rozšířená chyba, které se méně zkušení tvůrci replik dopouštějí. Zaručený recept, jak se takovémuto omylu vyhnout, když nejste ve tvorbě replik zvláště kovaní, je vybrat si jeden originál, popřípadě jednu módní litografii a tu okopírovat od začátku do konce se vším všudy a nesnažit se vybrat prvky, které se nám zalíbily z různých historických podkladů a míchat je na jednom kostýmu dohromady.
Musím zde zmínit, že proměnu doznávají nejen šaty jako takové, ale i klobouk, který prudce mění charakter od drobného kloboučku posazeného na vrcholku hlavy, přes mohutný klobouk s krempou ohromných rozměrů až po klobouk s širokým dýnkem nasazeným hluboko do čela. Správný výběr klobouku je klíčový pro dokonalý vzhled secesní repliky.
Také účel, pro které chceme repliku používat musí být dopředu stanoven – jedná-li se o šaty večerní, či k dennímu nošení (vycházkové).