krinolíny

(1850-1867)

Tato móda dostala pojmenování po nejdůležitější oděvní  součásti    tohoto období. Byla jí konstrukce která podpírala. Ta byla vyrobena z nejrůznějších materiálů až se ustálila do podoby „klece“ z obručí ocelového drátu spojovaných tkanicemi. Tato konstrukce umožňovala vytvoření libovolné šíře sukně a ve své nejbizardnější podobě byla široká stejně jako byla výška postavy. Takto široká krinolína se používala pouze u dvora při oficiálních ceremoniích. Také konstrukce určená pod odpolední šaty nebyla tak rozměrná jako pod večerní róbu.

Celou módní linii ovlivnil technický vynález , který se v tomto období rozšířil do masového použití, a to je šicí stroj. Značně urychlil práci a tím pádem umožnil módním návrhářům, aby pustili uzdu fantazii co se týče množství kanýrů našitých stužek či aplikací.

Móda již zná zhruba pětileté cykly ve kterých se obměňuje módní trend. Zpočátku skládaná či nabíraná sukně po celé šíři stejně je později sešívaná z dílů a  tvarově se posouvá akcent do zadní části. Podle toho se změnila i krinolína, která ke konci nebyla ze všech stran stejná, ale v zadní části protáhlejší. Původně úzké rukávy dostávali pagodový tvar, linie pasu přišla o špici a posunula se mírně nad úroveň přirozeného pasu.

Pozor na tyto proměny při tvorbě rekonstrukce šatů, aby se jednotlivé prvky oděvu dobově nepromíchaly a správný tvar sukně odpovídal tvaru rukávu i živůtku. Je to celkem rozšířená chyba, které se méně zkušení tvůrci replik dopouštějí. Zaručený recept jak se takovémuto omylu vyhnout, když nejste ve tvorbě replik zvláště kovaní,  je vybrat si jeden originál popřípadě jednu módní litografii a tu okopírovat od začátku do konce se vším všudy a nesnažit se vybrat prvky, které se nám zalíbily z různých historických podkladů a míchat je na jednom kostýmu dohromady.


Ostatní ukázky prací

  1. gotika
  2. renesance
  3. baroko
  4. rokoko
  5. empír
  6. biedermayer
  7. krinolíny
  8. turnýry
  9. secese
  10. 1. republika
  11. ostatní

Ateliér MOMIN

MÓDA MINULOSTI