empír

(cca1790-1820)

Tento výtvarný styl nabyl plné síly po francouzské revoluci. V dámské módě byl  přijat antický styl reprezentovaný bílou volnou chemise převázanou pod prsy stuhou. Nejprve v čisté podobě bez ozdob později doplněn bílou výšivkou, která nabyla na bohatosti a barevnosti. Krátké období asi tří let ženy odložily korzet, aby se k němu později znovu vrátily ve změněné podobě. Byl již méně vyztužený a časem doplněný o vsadky, které umožnily vytvoření korzetu, který lépe kopíroval přirozený tvar těla.

V této době již bylo pevně dané jakou formu měly mít šaty určené k jednotlivým příležitostem během dne  a jaké oděvní součásti k nim patřily. V tomto období se zvýšila rychlost jakou se móda proměňovala. Během poměrně krátkého empíru můžeme pozorovat proměnu empírové módy, a proto ani tady nesmíme při tvorbě repliky podcenit přesné stanovení období, ze kterého mají šaty být. Také je třeba si rozvážit  příležitosti, ke které jsou určeny – alespoň denní a večerní nošení, aby tomu odpovídala barevnost materiálu, střih a forma zdobení šatů.

Hlavní mužskou oděvní součástí byl frak, který měl charakteristický vysoký zvednutý límec, stejně jako košile a byl doplněn širokou bílou vázankou. Tento frak byl takřka výhradně jednobarevný a bez jakýchkoliv ozdob. Úzké kalhoty končily pod koleny a na ně navazovaly bílé punčochy. Po roce 1800 se prodloužily a zasouvaly se do vysokých holínek. Typickou pánskou pokrývkou hlavy byl cylindr.


Ostatní ukázky prací

  1. gotika
  2. renesance
  3. baroko
  4. rokoko
  5. empír
  6. biedermayer
  7. krinolíny
  8. turnýry
  9. secese
  10. 1. republika
  11. ostatní

Ateliér MOMIN

MÓDA MINULOSTI