biedermayer

(cca 1820-1840)

Střídmý empír byl postupně nahrazen zdobným biedermeierem. Linie pasu u živůtku se postupně opět posouvá dolů na jeho přirozenou pozici,je přepásána širokým páskem, sukně se rozšířila a spolu s ní se rozšířily i rukávy, které byly pro toto období tolik typické. Byly všité do živůtku ve sníženém průramku a tím umocňovaly dojem dlouhé šíje a ladných ramen. Jejich maximální objem byl podpírán vycpávkami připevněným ke spodní košili. Teprve na konci 30. let se rukávy začaly zužovat a postupně se staly přoléhavými.

Také objem sukně byl dosahován vyztuženou spodničkou, která neměla v sobě všité kostice, nebo dráty, ale byly do ní zašité provázky, které ji zpevňovaly. Délka sukně se zkrátila až ke kotníkům, a tak bota byla brána jako nedílná estetická součást dotvářející celkový vzhled.

Součástí oděvu je spodní košile, korzet – sahající až pod pás a vpředu vyztužen rigidní kosticí, popřípadě vycpávky a svrchní šaty.

Dámskou pokrývkou hlavy se stal klobouk posazovaný dozadu do týly s širokou půlkulatou krempou. Z pod něho vykukovaly po stranách obličeje vlasy naaranžované do bohatých loken.

V pánské módě se prodloužily kalhoty do úzkého trubkovitého tvaru, který sahal až přes boty. Kromě fraku  přibyl do módy i kabát, který postupem času nabývá na popularitě. Límec fraku se ze stojaté podoby dostal do přeložené formy, jak ho známe dnes. Biedermeier se již otevřel více barevnosti a stejně jako v módě ženské i v mužském oděvu se objevily kostkované materiály.


Ostatní ukázky prací

  1. gotika
  2. renesance
  3. baroko
  4. rokoko
  5. empír
  6. biedermayer
  7. krinolíny
  8. turnýry
  9. secese
  10. 1. republika
  11. ostatní

Ateliér MOMIN

MÓDA MINULOSTI